MECHANISMS OF INTERMEDIATION AT SERVICES DISTRIBUTION
Abstract
The article analyzes the possibilities of intermediation at services distribution. A distinction between sale of service and sale of right to service is drawn. Four types of service intermediaries are fetched out: vendor intermediary, integrator intermediary, authorized intermediary and transactional intermediary. It is demonstrated that the essence of service intermediary activity lies in client access arrangement to resources of service provider.
About the Author
I. D. KotlyarovRussian Federation
PhD in Economics, Associate Professor, chair of financial markets and financial management
References
1. Войткевич Н.И. Роль каналов распределения в создании ценности для потребителя // Вестник Самарского муниципального института управления. 2009. № 10. С. 53–59.
2. Восколович Н.А. Экономика платных услуг. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. 399 с.
3. Дойль П. Маркетинг-менеджмент и стратегии. СПб.: Питер, 2003. 544 с.
4. Котлер Ф., Армстронг Г., Вонг В., Сондерс Дж. Основы маркетинга, 5-е европ. изд. М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2012. 752 с.
5. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия. М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. 1008 с.
6. Ланкар Р., Оллье Р. Туристический маркетинг // Академия рынка: маркетинг / Науч. ред. А.Г. Худокормов. М.: Экономика, 1993. С. 283–382.
7. Митрахович Т.Н. Методические основы формирования маркетинговых каналов распределения на рынке паевых инвестиционных фондов: автореф. дис. ... канд. экон. наук. Волгоград: Волгоград. гос. техн. ун-т, 2008.
8. Новаторов Э.В. Особенности стратегии сбыта и дистрибьюции услуг // Маркетинг в России и за рубежом. 2004. № 4. С. 50–60. URL: http://www.mavriz.ru/articles/2004/4/3487. html
9. Разорвин И.В., Усова Н.В. Сравнительный анализ каналов сбыта услуг // Научный вестник Уральской академии государственной службы: политология, экономика, социология, право. 2009. № 8. С. 99–103. URL: http://vestnik.uapa.ru/ru-ru/issue/2009/03/17/
10. Сенов А. Посредники в сфере услуг // Топ-Менеджер. 2004. № 10. URL: http://www. alt-invest.ru/index.php/ru/biblioteka/tematicheskie-stati/menedzhment/1548-posrednikiv-sfere-uslug
11. Dayan A. et al. Marketing. P.: Presses Universitaires de France, 1990. 456 p.
Review
For citations:
Kotlyarov I.D. MECHANISMS OF INTERMEDIATION AT SERVICES DISTRIBUTION. Vestnik NSUEM. 2012;(4):40-52. (In Russ.)