Preview

Vestnik NSUEM

Advanced search

FUNCTIONS OF PRODUCTS AND SERVICES IN CONTEMPORARY ECONOMY

Abstract

Tthe present paper contains an analysis  of functions that  products and  services  fulfill in contemporary economy. We  demonstrate that  in addition to its traditional functions a product  can be used as a source of information, a basis for service and a physical evidence for a service. We propose  a classification of complimentary services based on their correspondence with elements  of service marketing mix.

About the Author

I. D. Kotliarov
National Research University Higher School of Economics (Saint Petersburg), Saint Petersburg
Russian Federation
PhD  in Economics, Associate Professor, Chair  of Financial  Markets and Financial Management


References

1. Бакальская Е. Сфера торговли: сущность дифференциации // Проблемы теории и практики управления. 2012. № 7-8. С. 135–139.

2. Берман Барри, Эванс Джоэл Р. Розничная торговля: стратегический подход. М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. 1184 с.

3. Варли Р., Рафик М. Основы управления розничной торговлей. М.: Издательский Дом Гребенникова, 2005. 456 с.

4. Котлер Ф., Армстронг Г., Вонг В., Сондерс Дж. Основы маркетинга, 5-е европейское издание. М.: ООО «И.Д. Вильямс». 2012. 752 с.

5. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия. М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. 1008 с.

6. Ляпунов А.А. О соотношении понятий материя, энергия и информация // Проблемы теоретической и прикладной информатики. М.: Наука, 1980. С. 320–323.

7. Никишкин В.В., Цветкова А.Б. Особенности комплекса маркетинга в розничной торговле // Маркетинг в России и за рубежом. 2001. № 4. С. 101–108.

8. Парамонова Т.Н., Красюк И.Н. Конкурентоспособность предприятия розничной торговли: учеб. пособие. М.: КНОРУС, 2010. 120 с.

9. Прищепенко В.В. Семантика, дефиниции и соотношение понятий «продукт», «товар», «услуга» // Маркетинг в России и за рубежом, 2001. № 2. С. 12–20.

10. Сергеев А.А. Товар // Экономическая энциклопедия. Политическая экономия / Глав. ред. А.М. Румянцев. Т. 4. М.: Издательство «Советская энциклопедия», 1980. С. 136–138.

11. Старов С.А. Управление собственными торговыми марками розничных сетей. СПб.: Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2013. 492 с.

12. Ферни Дж., Ферни С., Мур К. Принципы розничной торговли. М.: ЗАО «Олимп– Бизнес», 2008. 416 с.

13. Шляпина Ю.В. Сущность сервисных услуг и их классификация // Инновационное образование и экономика. 2009. Т. 1. № 4. С. 82–86.

14. Booms B.H., Bitner M.J. Marketing strategies and organization structures for service firms // Donnelly J.H. and George W.R. (Eds). Marketing of Services. Chicago: American Marketing Association, 1981. P. 47–51.

15. Grönroos C. Service Management and Marketing: A Customer Relationship Management Approach. Chichester: Wiley, 2000.

16. Grönroos C. In the Marketplace There Is Only Service – Facilitating Customers’ Value Creation // ECIS 2011, Aalto University, June 9–11, 2011. Helsinki: Aalto University, 2011. URL: http://www.ecis2011.fi/keynotes/index.html. Accessed on 10.03.2013.

17. Shostack G. Lynn. Breaking Free from Product Marketing // Journal of Marketing. 1977. 41 (April). P. 73–80.


Review

For citations:


Kotliarov I.D. FUNCTIONS OF PRODUCTS AND SERVICES IN CONTEMPORARY ECONOMY. Vestnik NSUEM. 2013;(3):222-236. (In Russ.)



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6495 (Print)