TYPOLOGY OF FEMININENESS IN TERMS OF GENDER SOCIOLOGY: ASPECTS OF POWER AND CONSUMPTION
Abstract
The article presents the typology of feminineness in terms of gender sociology. The author analyzes types of feminineness in two aspects: power/submission and consumption. Normative, inversive, androgynous, infantile, deformed types of feminineness are presented in terms of power/consumption in theoretical and empiric layout. Restrictive, natural, prestigious and imitation types are presented in terms of consumption. The typology is presented in author’s interpretation.
Keywords
About the Author
S. A. IlynykhRussian Federation
Doctor of Sociology, Professor, Chair of Social Communications and Sociology of Management
References
1. Ильин В.И. Креативный консюмеризм как тренд современного общества потребления // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. № 5. С. 41–54.
2. Ильиных С.А. Концепты маскулинности и фемининности в русле гендерного подхода // Идеи и идеалы. 2011. № 4 (10). Т. 1. С. 131–145.
3. Ильиных С.А. Образы мужчин и женщин в зеркале гендерных представлений // Вестник Бурятского государственного университета. 2008. № 14. С. 120–125.
4. Ильиных С.А. Хабитуализация бедности // Теория и практика общественного развития. 2012. № 5. С. 59–62.
5. Кулаева Е.В. Самоопределение женщин с различными типами гендерной идентичности: Автореф. дис. … психол. наук: 19.00.05. Ярославль, 2009. 24 с.
6. Ярославкина Е.В. Ценностно-смысловая сфера женщин с разной гендерной идентичностью: Автореф. дис. … психол. наук: 19.00.01. Южно-Сахалинск, 2009. 24 с.
Review
For citations:
Ilynykh S.A. TYPOLOGY OF FEMININENESS IN TERMS OF GENDER SOCIOLOGY: ASPECTS OF POWER AND CONSUMPTION. Vestnik NSUEM. 2013;(2):45-57. (In Russ.)