Preview

Vestnik NSUEM

Advanced search

TYPOLOGY OF FEMININENESS IN TERMS OF GENDER SOCIOLOGY: ASPECTS OF POWER AND CONSUMPTION

Abstract

 The article presents the typology of feminineness in terms of gender sociology. The author analyzes types of feminineness in two aspects: power/submission and consumption. Normative, inversive, androgynous, infantile, deformed types of feminineness are presented in terms of power/consumption in theoretical and empiric layout. Restrictive, natural, prestigious and imitation types are presented in terms of consumption. The typology is presented in author’s interpretation.

About the Author

S. A. Ilynykh
Novosibirsk State University of Economics and Management, Novosibirsk
Russian Federation
Doctor of Sociology, Professor, Chair of Social Communications and Sociology of Management


References

1. Ильин В.И. Креативный консюмеризм как тренд современного общества потребления // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. № 5. С. 41–54.

2. Ильиных С.А. Концепты маскулинности и фемининности в русле гендерного подхода // Идеи и идеалы. 2011. № 4 (10). Т. 1. С. 131–145.

3. Ильиных С.А. Образы мужчин и женщин в зеркале гендерных представлений // Вестник Бурятского государственного университета. 2008. № 14. С. 120–125.

4. Ильиных С.А. Хабитуализация бедности // Теория и практика общественного развития. 2012. № 5. С. 59–62.

5. Кулаева Е.В. Самоопределение женщин с различными типами гендерной идентичности: Автореф. дис. … психол. наук: 19.00.05. Ярославль, 2009. 24 с.

6. Ярославкина Е.В. Ценностно-смысловая сфера женщин с разной гендерной идентичностью: Автореф. дис. … психол. наук: 19.00.01. Южно-Сахалинск, 2009. 24 с.


Review

For citations:


Ilynykh S.A. TYPOLOGY OF FEMININENESS IN TERMS OF GENDER SOCIOLOGY: ASPECTS OF POWER AND CONSUMPTION. Vestnik NSUEM. 2013;(2):45-57. (In Russ.)



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6495 (Print)