Preview

Vestnik NSUEM

Advanced search

THE PORTFOLIO ANALYSYS IN THE DATA TYPOLOGY: METHOLOGY AND APPLICATIONS IN THE MANAGERIAL DECISIONS SUPPORT

Abstract

been  used  by Western  companies  since  1950s. It  has  been  finding  more  and  more application in the Russian practice in recent years. The portfolio  analysis is the tool by virtue of which  the  company  management evaluates  different  types  of production and  lines  of business  activity for the  purpose  of determination the  most  effective  ones  on the  basis of application of specifically elaborated normative strategies. Qualitative accomplishment of all portfolio  analysis stages permits  to identify strategic  units and follow-up market  positioning; define  their  development prospects  of strategic  units  and  the  input  in company  corporate portfolio. The advantages of the portfolio  analysis are compact  and visual image of positions and  business  challenges;  simplicity  and  availability;  the  emphasis  on  the  qualitative parts of the analysis; capability of immediate implementation of the results. The article takes a sh at the generalization of the recent years’ research results in the portfolio analysis. The emphasis is on the following: authors’ position concerning place and time of birth of the conceptual content of the method is outlined; poorly discussed statistical issues of the most popular models of the portfolio analysis are considered; elaborated and approved modifications of some matrices are introduced.

About the Authors

V. V. Glinskiy
Novosibirsk State University of Economics and Management, Novosibirsk
Russian Federation
DoctorofEconomicSciences,Professor,HeadoftheDepartment ofStatistics


Yu. V. Gusev
Novosibirsk State University of Economics and Management, Novosibirsk
Russian Federation
Doctorof EconomicSciences, Professor,Rector


S. G. Zolotarenko
Novosibirsk State University of Economics and Management, Novosibirsk
Russian Federation
DoctorofEconomics,Professor,HeadofaChair ofEconomy andBusiness


L. K. Serga
Novosibirsk State University of Economics and Management, Novosibirsk
Russian Federation
PhD inEconomics,AssociateProfessorofStatistics


References

1. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. 519 с.

2. Афанасьев В.Н., Любчич В.В. Моделирование поведения экономических субъектов на основе понимания причинности // Вестник ОГУ. Оренбург, 2008. № 84. С. 4–6.

3. Бобров Л.К. Учет товарных свойств информационных услуг как ключевой фактор их рыночного признания // Научные и технические библиотеки. 2006. № 2. С. 54–58.

4. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. М.: Финпресс, 1998. 414 с.

5. Гэбей Дж. Бостонская матрица // Управление качеством. 2005. № 12. С. 8–9.

6. Глинский В.В. Статистические методы поддержки управленческих решений: Монография. Новосибирск: Изд-во НГУЭУ, 2008. 256 с.

7. Глинский В.В., Ионин В.Г. Статистический анализ: Учебное пособие. 3-е изд., перераб.и доп. М.: Изд-во ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2002. 241 с.

8. Глинский В.В. «Русский крест» книжного бизнеса // ЭКО (экономика и организация промышленного производства). 2008. № 3. С. 41–56.

9. Глинский В.В. Как измерить малый бизнес? // Вопросы статистики. 2008. № 7. С. 73–75.

10. Глинский В.В. Мифическая статистика малого бизнеса. Проблемы статистического изучения турбулентных совокупностей // ЭКО (экономика и организация промышленного производства). 2008. № 9. С. 51–62.

11. Глинский В.В. Периодизация демографической ситуации. Перспективы национального проекта по улучшению демографической ситуации // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2008. № 10(48). С. 30–37.

12. Глинский В.В. Портфельный анализ: сущность и применение // Финансы и бизнес. 2008. № 4. С. 105–109.

13. Глинский В.В. Портфельный анализ в статистическом исследовании клиентов предприятия // Финансы и бизнес. 2009. № 1. С. 86–93.

14. Глинский В.В. О применении периодизации в портфельном анализе // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2008. № 11(49). С. 14–17.

15. Глинский В.В. Типология экономического развития современной России на основе методов периодизации макроэкономических процессов // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 1(318). С. 160–165.

16. Глинский В.В. О применении портфельного анализа в оценке клиентской составляющей // Экономические и гуманитарные науки. 2009. № 1 (207). С. 112–115.

17. Глинский В.В., Серга Л.К. Статистика XXI века. Вектор развития // Вестник НГУЭУ.2011. № 1. С. 108–118.

18. Глинский В.В., Овечкина Н.И. Тенденции демографической политики: сдержанный оптимизм третьего цикла // Национальные интересы: приоритеты и безопасность.2010. № 16. С. 14–18.

19. Глинский В.В., Макаридина Е.В. О модели жизненного цикла высшего профессионального образования России // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2011. № 3. С. 12–18.

20. Глинский В.В. Российский книжный бизнес: проблемы и перспективы // Вестник НГУЭУ. 2008. № 1. С. 191–199.

21. Журавский Д.П. Об источниках и употреблении статистических сведений. М.: Госстатиздат, 1946. 120 с.

22. Каплан Р., Нортон Д. Сбалансированная система показателей. М.: Олимп-Бизнес,2003. 256 с.

23. Книжный бизнес России: итоги 2005 года // Книжный бизнес. 2006. № 1. С. 4–8.

24. Минцберг Г., Альстренд, Лэмпел Дж. Школы стратегий. СПб.: Питер, 2000. 331 с.

25. Портер Е.М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / Пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.

26. Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Оценка диверсифицированного портфеля с использованием матричного анализа. М.: ЮНИТИ, 1998.

27. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М.: ИНФРА-М, 2000. 311 с.

28. Boston Consulting Group Staff. Perspectives on Experience. Boston: Boston ConsultingGroup Staff, 1968.

29. Chandler A.D. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, rpt. Ed. Cambridge, MA: MIT Press, 1982.

30. Day G.S. Analysis for Strategic Marketing Decisions. West Publishing Company, 1986.

31. Hax Arnoldo C., Majluf Nicolas S. The Use of the Growth-Share Matrix in Strategic Planning. Interfaces., 1983. Vol.13, N 1. P. 46–60.

32. Hichens R.E., Robinson S.J.Q., Wade D.P. The Directional Policy Matrix: Tool for strategic planning, 1978. Vol.11, june. P. 8–15.

33. Naylor Thomas H. The Corporate Strategy Matrix. New York: Basic Books, 1986.

34. Segev E. Coporate Strategy: Portfolio Models. London, Internacional Thomson/Boyd and Fraser, 1995.

35. Glinskiy V., Donskikh O., Serga L., Makaridina E. Model of the life cycle of professional higher education in Russia as a management tool of the stable development of the sector // Sustainable Manufacturing – Shaping Global Value Creation. Technical University of Berlin, Germany, 2011. P. 283–286.

36. Glinskiy V., Zolotarenko S., Serga L. Estimation of steady development of small business: statistical aspects // Sustainable Manufacturing – Shaping Global Value Creation.Technical University of Berlin, Germany, 2011. P. 319–324.


Review

For citations:


Glinskiy V.V., Gusev Yu.V., Zolotarenko S.G., Serga L.K. THE PORTFOLIO ANALYSYS IN THE DATA TYPOLOGY: METHOLOGY AND APPLICATIONS IN THE MANAGERIAL DECISIONS SUPPORT. Vestnik NSUEM. 2012;(1):25-53. (In Russ.)



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6495 (Print)