THE PORTFOLIO ANALYSYS IN THE DATA TYPOLOGY: METHOLOGY AND APPLICATIONS IN THE MANAGERIAL DECISIONS SUPPORT
Abstract
been used by Western companies since 1950s. It has been finding more and more application in the Russian practice in recent years. The portfolio analysis is the tool by virtue of which the company management evaluates different types of production and lines of business activity for the purpose of determination the most effective ones on the basis of application of specifically elaborated normative strategies. Qualitative accomplishment of all portfolio analysis stages permits to identify strategic units and follow-up market positioning; define their development prospects of strategic units and the input in company corporate portfolio. The advantages of the portfolio analysis are compact and visual image of positions and business challenges; simplicity and availability; the emphasis on the qualitative parts of the analysis; capability of immediate implementation of the results. The article takes a sh at the generalization of the recent years’ research results in the portfolio analysis. The emphasis is on the following: authors’ position concerning place and time of birth of the conceptual content of the method is outlined; poorly discussed statistical issues of the most popular models of the portfolio analysis are considered; elaborated and approved modifications of some matrices are introduced.
About the Authors
V. V. GlinskiyRussian Federation
DoctorofEconomicSciences,Professor,HeadoftheDepartment ofStatistics
Yu. V. Gusev
Russian Federation
Doctorof EconomicSciences, Professor,Rector
S. G. Zolotarenko
Russian Federation
DoctorofEconomics,Professor,HeadofaChair ofEconomy andBusiness
L. K. Serga
Russian Federation
PhD inEconomics,AssociateProfessorofStatistics
References
1. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. 519 с.
2. Афанасьев В.Н., Любчич В.В. Моделирование поведения экономических субъектов на основе понимания причинности // Вестник ОГУ. Оренбург, 2008. № 84. С. 4–6.
3. Бобров Л.К. Учет товарных свойств информационных услуг как ключевой фактор их рыночного признания // Научные и технические библиотеки. 2006. № 2. С. 54–58.
4. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. М.: Финпресс, 1998. 414 с.
5. Гэбей Дж. Бостонская матрица // Управление качеством. 2005. № 12. С. 8–9.
6. Глинский В.В. Статистические методы поддержки управленческих решений: Монография. Новосибирск: Изд-во НГУЭУ, 2008. 256 с.
7. Глинский В.В., Ионин В.Г. Статистический анализ: Учебное пособие. 3-е изд., перераб.и доп. М.: Изд-во ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2002. 241 с.
8. Глинский В.В. «Русский крест» книжного бизнеса // ЭКО (экономика и организация промышленного производства). 2008. № 3. С. 41–56.
9. Глинский В.В. Как измерить малый бизнес? // Вопросы статистики. 2008. № 7. С. 73–75.
10. Глинский В.В. Мифическая статистика малого бизнеса. Проблемы статистического изучения турбулентных совокупностей // ЭКО (экономика и организация промышленного производства). 2008. № 9. С. 51–62.
11. Глинский В.В. Периодизация демографической ситуации. Перспективы национального проекта по улучшению демографической ситуации // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2008. № 10(48). С. 30–37.
12. Глинский В.В. Портфельный анализ: сущность и применение // Финансы и бизнес. 2008. № 4. С. 105–109.
13. Глинский В.В. Портфельный анализ в статистическом исследовании клиентов предприятия // Финансы и бизнес. 2009. № 1. С. 86–93.
14. Глинский В.В. О применении периодизации в портфельном анализе // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2008. № 11(49). С. 14–17.
15. Глинский В.В. Типология экономического развития современной России на основе методов периодизации макроэкономических процессов // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 1(318). С. 160–165.
16. Глинский В.В. О применении портфельного анализа в оценке клиентской составляющей // Экономические и гуманитарные науки. 2009. № 1 (207). С. 112–115.
17. Глинский В.В., Серга Л.К. Статистика XXI века. Вектор развития // Вестник НГУЭУ.2011. № 1. С. 108–118.
18. Глинский В.В., Овечкина Н.И. Тенденции демографической политики: сдержанный оптимизм третьего цикла // Национальные интересы: приоритеты и безопасность.2010. № 16. С. 14–18.
19. Глинский В.В., Макаридина Е.В. О модели жизненного цикла высшего профессионального образования России // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2011. № 3. С. 12–18.
20. Глинский В.В. Российский книжный бизнес: проблемы и перспективы // Вестник НГУЭУ. 2008. № 1. С. 191–199.
21. Журавский Д.П. Об источниках и употреблении статистических сведений. М.: Госстатиздат, 1946. 120 с.
22. Каплан Р., Нортон Д. Сбалансированная система показателей. М.: Олимп-Бизнес,2003. 256 с.
23. Книжный бизнес России: итоги 2005 года // Книжный бизнес. 2006. № 1. С. 4–8.
24. Минцберг Г., Альстренд, Лэмпел Дж. Школы стратегий. СПб.: Питер, 2000. 331 с.
25. Портер Е.М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / Пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.
26. Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Оценка диверсифицированного портфеля с использованием матричного анализа. М.: ЮНИТИ, 1998.
27. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М.: ИНФРА-М, 2000. 311 с.
28. Boston Consulting Group Staff. Perspectives on Experience. Boston: Boston ConsultingGroup Staff, 1968.
29. Chandler A.D. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, rpt. Ed. Cambridge, MA: MIT Press, 1982.
30. Day G.S. Analysis for Strategic Marketing Decisions. West Publishing Company, 1986.
31. Hax Arnoldo C., Majluf Nicolas S. The Use of the Growth-Share Matrix in Strategic Planning. Interfaces., 1983. Vol.13, N 1. P. 46–60.
32. Hichens R.E., Robinson S.J.Q., Wade D.P. The Directional Policy Matrix: Tool for strategic planning, 1978. Vol.11, june. P. 8–15.
33. Naylor Thomas H. The Corporate Strategy Matrix. New York: Basic Books, 1986.
34. Segev E. Coporate Strategy: Portfolio Models. London, Internacional Thomson/Boyd and Fraser, 1995.
35. Glinskiy V., Donskikh O., Serga L., Makaridina E. Model of the life cycle of professional higher education in Russia as a management tool of the stable development of the sector // Sustainable Manufacturing – Shaping Global Value Creation. Technical University of Berlin, Germany, 2011. P. 283–286.
36. Glinskiy V., Zolotarenko S., Serga L. Estimation of steady development of small business: statistical aspects // Sustainable Manufacturing – Shaping Global Value Creation.Technical University of Berlin, Germany, 2011. P. 319–324.
Review
For citations:
Glinskiy V.V., Gusev Yu.V., Zolotarenko S.G., Serga L.K. THE PORTFOLIO ANALYSYS IN THE DATA TYPOLOGY: METHOLOGY AND APPLICATIONS IN THE MANAGERIAL DECISIONS SUPPORT. Vestnik NSUEM. 2012;(1):25-53. (In Russ.)