Prospects for digital technology in Higher education: an expert View
https://doi.org/10.34020/2073-6495-2020-3-010-029
Abstract
A conceptual analysis of the structure of educational activities in higher education is carried out and a system «map» is developed, representing groups of necessary digital technologies and solutions. Based on a survey of experts, digital technologies are positioned according to availability levels – from preliminary developments to mass-marketed products. In the future, until 2030, all the technology groups discussed will be developed to the level of locally applied products, many to mass-used products
About the Authors
V. S. EfimovRussian Federation
Efimov Valeriy S., PhD in Physics and Mathematics, Director of the Center for Strategic Research and Development
Krasnoyarsk
A. V. Lapteva
Russian Federation
Lapteva Alla V., Employee of the Center for Strategic Research and Development
Krasnoyarsk
References
1. Аптекман А., Калабин В., Клинцов В., Кузнецова Е., Кулагин В., Ясеновец И. Цифровая Россия: новая реальность. Digital McKinsey, 2017. 131 с.
2. Ефимов В.С., Лаптева А.В., Румянцев М.В. Будущее высшей школы России – 2030: социально-экономические контексты и критические ситуации (по результатам Делфи-опроса экспертов) // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 2 (78). С. 24–37.
3. Ефимов В.С., Лаптева А.В., Румянцев М.В., Дадашева В.А., Ефимов А.В. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование – 2030: аналитический доклад. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2012. 181 с.
4. Комлева Н.В. Профессиональная компетентность личности в условиях smart-общества // Открытое образование. 2017. Т. 21. № 1. С. 27–33.
5. Неборский Е.В. Образование будущего: ключевые педагогические инновации и тенденции в развитии образовательной среды // Интернет-журнал «Науковедение». 2015. Т. 7. № 2. 10 с. DOI: 10.15862/166PVN215
6. Никулина Т.В., Стариченко Е.Б. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 107–113.
7. Онлайн-обучение: как оно меняет структуру образования и экономику университета. Открытая дискуссия Я.И. Кузьминов – М. Карной // Вопросы образования. 2015. № 3. С. 8–43.
8. Семенова Т.В., Вилкова К.А., Щеглова И.А. Рынок массовых открытых онлайн-курсов: перспективы для России // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 173–197.
9. Соколов Е.А., Середа С.Н. Информационный сервис электронного документооборота вуза // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. С. 106–125.
10. Университет 20.35. Екатеринбург: Издательские решения, 2017. Т. 34. 50 с. (Серия 05. Russian Fundamental: университет для России).
11. Устюжанина Е.В., Сигарев А.В., Шеин Р.А. Цифровая революция и фундаментальные изменения в экономических отношениях // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 10 (406). Экономические науки. Вып. 58. С. 15–25.
12. Cheawjindakarn B., Suwannatthachote P., Theeraroungchaisri A. Critical Success Factors for Online Distance Learning in Higher Education: A Review of the Literature. Creative Education. 2012. Vol. 3. Supplement. P. 61–66.
13. Collis B., Moonen J. Flexible Learning in a digital world: experiences and expectations. London, New York, Routledge, 2006. 237 p.
14. Hanus M.D., Fox J. Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers and Education. 2015. № 80. P. 152–161. DOI: 10.1016/j.compedu.2014.08.019
15. Johnson L., Adams Becker S., Cummins M., Estrada V., Freeman A. & Hall C. NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas, The New Media Consortium, 2016. 50 p.
16. Kim Kyong-Jee and Bonk Curtis J. The Future of Online Teaching and Learning in Higher Education: The Survey Says… Educause quarterly. 2006. № 4. P. 22–30.
17. Liyanagunawardena T.R., Adams A.A., Williams S.A. MOOC: A Systematic Study of the Published Literature 2008–2012. The International Review of Research. Open and Distance Learning. 2013. № 14 (3). P. 202–227.
18. Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K. E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education. 2011. № 14. P. 129–135.
19. Picciano A. The Evolution of Big Data and Learning Analytics in American Higher Education. Journal of Asynchronous Learning Networks. 2012. Vol. 16. № 3. P. 9–20.
20. Potkonjak V., Gardner M., Callaghan V., Mattila P., Guetl Ch., Petrović V.M., Jovanović K. Virtual laboratories for education in science, technology, and engineering: A review. Computers & Education. 2016. № 95. P. 309–327.
21. Shachar M., Neumann Y. Twenty Years of Research on the Academic Performance Differences Between Traditional and Distance Learning: Summative Meta-Analysis and Trend Examination. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. 2010. Vol. 6. № 2. P. 318–334.
22. Siemens G., Gašević D. & Dawson Sh. Preparing for the digital university: a review of the history and current state of distance, blended, and online learning. Athabasca University, University of Edinburgh, University of Texas Arlington, University of South Australia, 2015. 230 p.
23. Trends in Higher Education Marketing, Recruitment, and Technology. Washington, Hanover Research, 2014. 27 p.
24. Wen-Hsiung Wu, Yen-Chun Jim Wu, Chun-Yu Chen, Hao-Yun Kao, Che-Hung Lin, Sih-Han Huang. Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Education. 2012. № 59. P. 817–827.
25. World Development Report 2016: Digital Dividends. Washington, The World Bank, 2016. 330 p.
Review
For citations:
Efimov V.S., Lapteva A.V. Prospects for digital technology in Higher education: an expert View. Vestnik NSUEM. 2020;(3):10-29. (In Russ.) https://doi.org/10.34020/2073-6495-2020-3-010-029