Quantitative Method for Evaluating Test Results
https://doi.org/10.34020/2073-6495-2020-3-144-154
Abstract
The article considers such important testing issues as estimate conformity to average estimate regarding each test item, determination of the necessary number of test items, prediction of percentage of estimate deviations within the given range for general totality at specified reliability and accuracy values. The definition of relative estimate error in general totality of items is given; a method of calculation of its quantitative characters (average value, scatter, distribution density and percentage of probable relative errors within the given range) was developed.
About the Authors
A. V. GanichevaRussian Federation
Ganicheva Antonina V., PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Department of Physical and Mathematical Disciplines and Information Technologies
Tver
A. V. Ganichev
Russian Federation
Ganichev Aleksey V., Associate Professor, Department of Informatics and Applied Mathematics
Tver
References
1. Аванесов В.С. Научные основы тестового контроля знаний. М.: Исследовательский центр, 1994. 135 с.
2. Бочко С.Б., Изимов М.У. Математическая модель оценки результатов тестирования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2004. № 6. С. 88–89.
3. Вентцель Е.С. Теория вероятностей: учебник для вузов. М.: Высшая школа, 1999. 576 c.
4. Ганичева А.В. Интеллектуальная информационная система оптимального контроля знаний // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2014. № 101. С. 358–374.
5. Ганичева А.В. Метод определения оптимальных модулей и компетентности обучаемых // Качество. Инновации. Образование. 2013. № 10 (101). С. 19–23.
6. Ганичева А.В. Оценка эффективности процесса обучения // Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. 2014. № 4. С. 301–304.
7. Ганичева А.В. Модель менеджмента качества учебных планов // Качество. Инновации. Образование. 2012. № 4 (83). С. 37–41.
8. Ганичева А.В. и др. Тестовые технологии в обучении / отв. ред. А.В. Ганичева. Тверь: ТГСХА, 2011. 130 с.
9. Звонников В.И., Челышкова М.Б. Современные средства оценивания результатов тестирования: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2007. 224 с.
10. Кузьмин О.В., Бочко С.Б. Тестирование, как способ мониторинга качества подготовки технических специалистов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2010. № 1. С. 247–260.
11. Полещук О.М., Рыбников К.К. Модели анализа тестирования в образовательном процессе // Ярославский педагогический вестник. 2002. № 2 (31). С. 124–127.
12. Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: учебное пособие. М.: Логос, 2002. 432 с.
13. Ganicheva A.V. Optimization Models of Components of Educational Process. British Journal of Mathematics and Computer Science. 2016. № 14 (5). P. 7–11.
14. Safargaliev E.R., Eremina I.I., Savitsky S.K., Camelina V.A. Mathematical Model and Qualimetric Assessment of Graduate Education Quality in Environment Saturated with Information and Communication Technologies. International Education Studies. 2015. Vol. 8. № 2. P. 78–83.
Review
For citations:
Ganicheva A.V., Ganichev A.V. Quantitative Method for Evaluating Test Results. Vestnik NSUEM. 2020;(3):144-154. (In Russ.) https://doi.org/10.34020/2073-6495-2020-3-144-154